kinoasie@volny.cz

Čína | Hongkong | Japonsko | Korea | Taiwan

Domů

Tvůrci
Filmy
Rozhovory
Odkazy
Vzkazy

Zobrazení



Vyhledávání



Hou Hsiao-hsien

Chou Siao-sien

Narozen:8. dubna 1947
Mej-sien, Kuang-tung, Čína

filmografie | odkazy

Jeden z hlavních představitelů taiwanské nové vlny, Hou Hsiao-hsien vybudoval ve dvaceti letech své kariéry a 14 filmech dílo, jehož styl a bohatství jsou jedinečnými, což ho dnes činí zásadním tvůrcem světové kinematografie.

Narodil se roku 1947 v provincii Kuang-tung, 1948 přijíždí se svoji rodinou na Taiwan. Stává se malým vesnickým, ne moc zlým uličníkem, vyrůstá na ulici, aniž ho moc přitahuje škola a nakonec se po vojenské službě rozhoduje pro studia filmu. Absolvuje roku 1972, během následujících deseti let pracuje jako asistent, skriptka nebo scénárista. Od roku 1980 do 1983 natáčí tři komerční filmy, čistě proto, aby se uživil: jedná se o romantické muzikály s populárními zpěváky. Hou Hsiao-hsien se velmi rychle těchto tří filmů zřekne.

Je to na počátku 80. let, kdy se mu naskytnou rozhodující setkání: Chu Tien-wen, spisovatel, ho uvádí do intelektuálního prostředí, kde se setkává s takovými osobami jako Wu Nien-jen (scénárista, později režisér), Edward Yang, Peggy Chiao (publicistka a producentka). Díky kontaktu s nimi přichází s teoretickou reflexí, která vyústila v touze po „jiné“ kinematografii. Po podílu na dvou společných dílech, jimiž taiwanská nová vlna začíná, Hou Hsiao-hsien rozpočíná svou autorskou kariéru v roce 1983 Chlapci z Feng-kui. V tomto silném a zvláštním filmu, zcela poznamenaném instinktem hledajícího tvůrce, nachází přístup, který položí základy jeho budoucího stylu: „Nevěděl jsem, jak mám začít natáčet Chlapce z Feng-kui. Chu Tien-wen (scénárista tohoto filmu) mi dal autobiografii Cheng Cong-wena, jehož četba mi vnukla režisérské řešení. Objevil jsem u něj oddálený pohled, jakoby pozoroval neštěstí světa s odstupem. Při natáčení Chlapců z Feng-kui jsem kameramanovi nepřestával opakovat: ‚Ustup. Ještě dále.‘ Chtěl jsem se dívat na věci co nejvíce vzdáleným a chladným způsobem.“ (China Times, 11/1984).

Prach ve větru

Počínaje tímto filmem můžeme jeho tvůrčí dráhu rozdělit na tři rozsáhlá období. Nejprve natočil čtyři zčásti autobiografické filmy, založené na jeho vzpomínkách nebo vzpomínkách jeho scénáristů: Chlapci z Feng-kui (1983), Léto u dědečka (1984), Čas žít, čas umírat (1985), Prach ve větru (1986).

Film Dcera Nilu nás přivádí do druhého období, období historických filmů a potvrzení mezinárodního uznání. Město smutku (1989) bylo natočeno zrovna po zrušení výjimečného stavu a pojednává o událostech z 28. února 1947. Film obdržel Zlatého lva na festivalu v Benátkách. V roce 1993 upevňuje svou spolupráci s Li Tian-lu ve filmu, který je mu věnován: Mistr loutek. Připomeňme, že Li Tian-lu, zásadní postava taiwanského umění, hrál již ve dvou filmech Hou Hsiao-hsiena: Prach ve větru a Město smutku.

Nashledanou jihu, nashledanou

Film Dobří muži, dobré ženy z roku 1995 tvoří základní předěl v tvorbě Hou Hsiao-hsiena. Uzavírá cyklus historických filmů a oznamuje následující období. Využívá dvou protikladných motivů, které se proplétají filmografií Hou Hsiao-hsiena, individuální paměti proti paměti kolektivní. Film je rovněž posunem v zobrazování světa, kde převládal venkov, k městskému světu. Třetí období se otevírá vynikajícím filmem, hrozivým zrcadlem taiwanské společnosti, která hledá (nebo ztrácí) své jistoty: Nashledanou jihu, nashledanou. Film, kterým se proplétají vynikající sekvence bezcílného toulání, zpříma útočí na současnou taiwanskou společnost a vyslovuje se o osobách na okraji, sužovaných touhou a nemožností opustit Taiwan.

Květy Šanghaje

Květy Šanghaje z roku 1998 vypadají, že se odtrhly od nové cyklu, který zrovna začal. Přesto se mi tyto dva filmy zdají být propojeny filmovým formalismem, který se pomalu upevňuje, a vykreslováním světa spojeného s nočním touláním. Interiéry v polostínu, opiový opar, nevěstky ve veřejných domech v Šanghaji připomínají atmosféru, jakou lze najít ve světlech města, neónech nočních barů, alkoholovém opojení a náměsíčnosti v Nashledanou jihu, nashledanou a Dobrých mužích, dobrých ženách.

Práce nad rozpínáním času, která se vyvinula v dlouhé hudební subjektivní jízdy v sekvencích záběrů v Nashledanou jihu, nashledanou, pokračuje v Květech Šanghaje uměleckým smyslovým experimentem: jediné a dráždivé hudební téma, důsledné používání zatmívačky mezi každým obrazem (lze zde mluvit o záběru?), pomalý a neustálý pohyb kamery, který prozkoumává scénu a ukolébává diváka. Radikálnost vůči filmovým předsudkům, neústupný pohled, který vrhá na taiwanskou společnost, Hou Hsiao-hsiena odloučila od ostrovního publika (Květy Šanghaje byly promítány jediný týden v jen jednom kinosále v Taipei). Svůj poslední film Millénium mambo, představený loni na festivalu v Cannes, Hou Hsiao-hsien znovu umístil do současné taipeiské reality. Rovněž vyslovil touhu věnovat své příští filmy všednímu životu v hlavním městě Taiwanu. Doufejme, že znovu nalezne to, čím se ostrovní diváci zabývají.

Stéphane Ferrero

Originál naleznete zde.


rozšířená/zúžená filmografie

Filmografie

  • Qianxi manbo | Millennium Mambo (2001)
  • Hai shang hua | Květy Šanghaje | Flowers of Shanghai (1998)
  • Nanguo zaijan, nanguo | Nashledanou jihu, nashledanou | Goodbye South, Goodbye (1996)
  • Haonan haonu | Dobří muži, dobré ženy | Good Men, Good Women (1995)
  • Hsimeng jensheng | Mistr loutek | The Puppetmaster (1993)
  • Beiqing chengshi | Město smutku | City of Sadness (1989)
  • Niluohe nuer | Dcera Nilu | Daughter of the Nile (1987)
  • Lianlian fengchen | Prach ve větru | Dust in the Wind (1986)
  • Tong nien wang shi | Čas žít, čas umírat | The Time to Live and the Time to Die (1985)
  • Dongdong de jiaqi | Léto u dědečka | A Summer at Grandpa's (1984)
  • Erzi de Dawan'ou | Svačinář | The Sandwich Man - epizoda: Tátova velká panenka (1983)
  • Fengkuei-lai-te jen | Chlapci z Fengkuei | The Boys From Fengkuei (1983)
  • Zai na hepan qingcao qing | The Green, Green Grass of Home (1983)
  • Feng er ti ta cai | Cheerful Wind / Play While You Play (1981)
  • Jiushi liuliu de ta | Cute Girl / Lovable You (1980)
  • Qianxi manbo | Millennium Mambo (2001)
    Scénář: Chu Tien-Wen. Kamera: Lee Pin Bing.
    Hrají: Qi Shu, Jack Kao, Tuan Chun-Hao, Chen Yi-Hsuan, Jun Takeuchi, Niu Chen-Er. Délka: 119 min.
  • Hai shang hua | Květy Šanghaje | Flowers of Shanghai (1998)
    Scénář: Chu Tien-Wen. Kamera: Lee Pin Bing.
    Hrají: Shuan Fang, Michiko Hada, Annie Shizuka Inoh, Jack Kao, Carina Lau, Tony Leung Chiu Wai, Rebecca Pan, Michelle Reis, Vicky Wei. Délka: 130 min.
  • Nanguo zaijan, nanguo | Nashledanou jihu, nashledanou | Goodbye South, Goodbye (1996)
    Scénář: Chu Tien-Wen, Jack Kao. Kamera: Huai-en Chen, Lee Pin Bing.
    Hrají: Hsiang Hsi, Kuei-Ying Hsu, Annie Shizuka Inoh, Jack Kao, Ming Kao, Ming Lei, Pi-tung Lien, Giong Lim, Vicky Wei. Délka: 124 min.
  • Haonan haonu | Dobří muži, dobré ženy | Good Men, Good Women (1995)
    Scénář: Chiang Bi-Yu, Chu Tien-Wen. Kamera: Huai-en Chen.
    Hrají: Annie Shizuka Inoh, Giong Lim, Jack Kao, Jieh-Wen King, Bo-Chow Lan, Li-Chin Lu, Chen-Nan Tsai, Vicky Wei. Délka: 108 min.
  • Hsimeng jensheng | Mistr loutek | The Puppetmaster (1993)
    Scénář: Chu Tien-wen, Li Tianlu, Wu Nien-Jen. Kamera: Lee Pin Bing.
    Hrají: Li Tianlu (sebe), Lim Giong (Li Tianlu), Lin Chung (Li Tianlu v mládí). Délka: 142 min.
  • Beiqing chengshi | Město smutku | City of Sadness (1989)
    Scénář: Chu Tien-wen, Wu Nien-Jen. Hrají: Wou Yi Fang (Hinoiei), Nakamura Ikuyo, Jack Kao (Wen Leung), Tony Leung Chiu Wai, Li Tianlu. Délka: 157 min.
  • Niluohe nuer | Dcera Nilu | Daughter of the Nile (1987)
    Scénář: Chu Tien-wen. Kamera: Chen Huai-en.
    Hrají: Tsui Fu-sheng (otec), Jack Kao (Lin Hsiao-fang, bratr), Yang Lin (Lin Hsiao-yang), Li Tianlu (dědeček), Fan Yang (Ah-sang), Lin Yang (Lin Hsiao-yang). Délka: 91 min.
  • Lianlian fengchen | Prach ve větru | Dust in the Wind (1986)
    Scénář: Chu Tien-wen, Wu Nien-Jen. Kamera: Lee Pin Bing.
    Hrají: Li Tianlu, Jingwen Wang, Shufen Xin. Délka: 109 min.
  • Tong nien wang shi | Čas žít, čas umírat | The Time to Live and the Time to Die (1985)
    Scénář: Chu Tien-wen, Hou Hsiao-hsien. Kamera: Lee Pin Bing.
    Hrají: Mei-Feng, Yu-Yuen Tang (Grandmother), Feng Tien, Shufen Xin, Ann-Shuin Yiu. Délka: 138 min.
  • Dongdong de jiaqi | Léto u dědečka | A Summer at Grandpa's (1984)
    Scénář: Chu Tien-wen. Kamera: Chen Kun Ho.
    Hrají: C. Chen Li, Mei-Feng.
  • Erzi de Dawan'ou | Svačinář | The Sandwich Man (1983) - epizoda: Tátova velká panenka
  • Fengkuei-lai-te jen | Chlapci z Fengkuei | The Boys From Fengkuei (1983)
    Scénář: Chu Tien-wen. Kamera: Chen Kun Ho.
    Hrají: Doze Niu, Chao Peng-chue, Chang Shih, Chung-Hua Tao. Délka: 101 min.
  • Zai na hepan qingcao qing | The Green, Green Grass of Home (1983)
    Scénář: Hou Hsiao-hsien. Kamera: Chen Kun Ho.
    Hrají: Kenny Bee (Da-Nian), Meifeng Chen (Su-Yun), Ling Jiang (Xian-Wang). Délka: 90 min.
  • Feng er ti ta cai | Cheerful Wind / Play While You Play (1981)Hrají: Kenny Bee, Anthony Chan.
  • Jiushi liuliu de ta | Cute Girl / Lovable You (1980)Hrají: Anthony Chan.

Odkazy

Biografie

Filmy





Místo pro reklamu